top of page
Search

Ευαγγελία Ειρήνη Ματσούκα – Evangelia Eirini Matsouka

Η Ευαγγελία Ειρήνη Ματσούκα γεννήθηκε το 1991 στον Βόλο. Απόφοιτη του Δ.Ι.Ε.Κ. Δήμου Βόλου, στο τμήμα Γραφιστικής το έτος 2011. Εισήχθη το ακαδημαϊκό έτος 2013 στo Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. 

Με αφορμή ισχυρά οπτικά και συναισθηματικά θέματα που προέρχονται από την οικογενειακή παράδοση μας στην επισκευή πλοίων επιχείρησα μέσα από την εικαστική μου έρευνα την πανοραμική αποτύπωση ενός σημαντικού τόπου του βιωματικού μου περιβάλλοντος.

Χρησιμοποίησα ως αφορμή και ως πρότυπο το πιο γνωστό ίσως παράδειγμα από την ιστορία της νεωτερικής ζωγραφικής. Την εκτεταμένη, εντυπωσιακή  σειρά έργων του Κλώντ Μονέ (1840-1926), που είναι γνωστή με τον γενικό τίτλο Νούφαρα. Η ανάπτυξη με ένα πιο σύγχρονο ζωγραφικό ιδίωμα  του δικού μου, προσωπικού βιώματος  και η συσχέτιση με τον σπουδαίο Γάλλο καλλιτέχνη ως προς την τοποθέτηση του έργου και τον τρόπο που διαχειρίζεται το βίωμα του ως πανοραμική καταγραφή ήταν μέσα στις προθέσεις μου όταν ξεκίνησα την εικαστική μου έρευνα. Το μηχανοστάσιο ως τόπος, ως μνήμη και ως βίωμα και η πανοραμική ανάπτυξη του με τα μέσα μιας ζωγραφικής του σήμερα πιστεύω πως θα βοηθήσει τον θεατή να μοιραστεί μαζί μου σημαντικές για μένα εμπειρίες.

Στην εργασία μου μέσω των επιμελημένων, διαδοχικών ζωγραφικών πράξεων προβαίνω στη δημιουργία ανασύνθεσης οπτικών στοιχείων που προέρχονται από ποικίλες πηγές: από φωτογραφικό υλικό μηχανών εσωτερικής καύσης, σωλήνων, πρεσών, από μοτίβα από λαμαρίνες και γενικά από ο,τιδήποτε υπάρχει διαθέσιμο για παρατήρηση στο πλούσιο οπτικά περιβάλλον ενός μηχανοστασίου.

Η διάθεση μου και η μεθοδολογική μου στρατηγική δεν είναι να κάνω μια απλή αντιγραφή του φωτογραφικού υλικού αλλά να χρησιμοποιήσω αυτά τα οπτικά στοιχεία ως αφορμή για μια νέα σύνθεση. Μια σύνθεση στοιχείων που γίνεται στη βάση καθαρών και μη χρωμάτων, μορφών, σχημάτων και υφών. Το περιβάλλον όπου «ζουν» αυτά τα υλικά είναι συνήθως καλυμμένο από πετρέλαιο και άλλα απροσδιόριστα υλικά, καθώς και από σκουριά. Αυτή η ισχυρή εικόνα φθοράς, από μόνη της δημιουργεί την ανάγκη για την διατήρηση της μνήμης μέσα από τη ζωγραφική αποτύπωση, η ανάγκη αυτή όμως μέσα στην συνολική αντιμετώπισή μου στο επίπεδο των αναγκών του εικαστικού έργου δεν κυριαρχεί, τίθεται  απλά ως αναφορά και ως ανάμνηση.

Η μίμηση ως ανάμνηση εν μέρει της σκουριάς και άλλων υφών, μοτίβων, γραμμών, σχημάτων χρησιμοποιείται και αυτή για την εξυπηρέτηση του τελικού αποτελέσματος. Τα χρώματα μετουσιώνονται,  ξεφεύγουν από την αρχική τους υπόσταση, γίνονται καθαρά, έντονα. Σχήματα και μοτίβα επαναλαμβάνονται για λόγους ενοποίησης και πλαστικότητας  αλλά και για να ενσωματώσουν στο έργο τη «διάθεση» του εικονιζόμενου περιβάλλοντος. Το τελικό εικαστικό αποτέλεσμα αποτελεί ένα πάζλ μορφικών στοιχείων επηρεασμένο και από την γραφιστική και την χαρακτική, κατάγεται από ένα αρχικό στάδιο μελέτης και προκύπτει από την αναζήτηση και την διερεύνηση του σχετικού φωτογραφικού υλικού. Έπειτα συνθέτω μία η και περισσότερες φωτογραφίες ως προσχέδιο για την παραγωγή του έργου όπως ανέφερα παραπάνω. Τα μεγέθη είναι τα παρακάτω: 12 (1,5x 1,5m) 2 ( 1x1m) 6 (0.50x0,50cm). Χρησιμοποιώ μικτές τεχνικές με υλικά όπως λάδια, σκόνες, σπρέι, ακρυλικά, πλαστικά, μελάνι, μολύβι.

Τα απτά αποτελέσματα των έργων αυτών αλλά και η ίδια η διαδικασία παραγωγής τους παραπέμπουν σε αισθητικά ζητήματα που είναι πάντα επίκαιρα και  αναδύονται μέσα από το έργο πολλών σύγχρονων καλλιτεχνών, πέρα από αυτό του Claude Monet στο οποίο έχω ήδη αναφερθεί. Ενδεικτικά αλλά όχι περιοριστικά αναφέρω τις επιδράσεις που έχω δεχθεί από τους Andy Warhol, Richard Hamilton, Robert Rauschenberg, Jasper Johns, David Salle, Sigmar Polke.


1

άτιτλο, 1.5×1.5 m, μικτή τεχνική.


2

άτιτλο, 1.5×1.5 m, μικτή τεχνική.


3

άτιτλο, 1.5×1.5 m, μικτή τεχνική.

Comentários


bottom of page