top of page
Search

Ιουλία Χαραλάμπους – Ioulia Charalambous

Το ζήτημα της εντοπιότητας χαρακτηρίζει το σύνολο της δουλειάς μου. Το σπίτι, ο τόπος, η Γη είναι ανεξάντλητες πηγές έμπνευσης αλλά και κινητήριες δυνάμεις που με ωθούν στην ζωγραφική διαδικασία.

Τα παιδικά μου βιώματα στην ύπαιθρο, η σκληρή εργασία στα χωράφια, η επαφή μου με τα βοσκοτόπια και με το χώμα, επηρεάζουν την εικαστική μου γλώσσα, ανοίγοντάς μου το δρόμο της έρευνας και του πειραματισμού τόσο γύρω από την ύλη, όσο και στον άυλο χώρο των πνευματικών ανησυχιών.

Δεν έζησα τον πόλεμο στην Κύπρο, ανήκω στη δεύτερη γενιά, που μεγάλωσε κληρονομώντας τα κατάλοιπα, την οργή, τον πόνο, τον φόβο, τον εθνικισμό, τις έχθρες, τη νοσταλγία, τη διαμεσολαβημένη ανάμνηση, την οικονομική άνοδο, τον νεοπλουτισμό και μικροαστισμό. Ζητήματα τα οποία αναπόφευκτα με προβληματίζουν και χαράζουν την πορεία της πλαστικότητας των εικόνων μου.

Στην εργασία που καταβάλλω επιδίωξα να αγγίξω και να εκφράσω τον «εσωτερικό χώρο». Αυτός σύμφωνα με τον Bachelard Gaston στο βιβλίο «Ποιητική του Χώρου», ορίζεται ως το καταφύγιο εκείνο που φωλιάζουν μνήμες και βιώματα φορτισμένα με όλες τις αισθήσεις. Μέσω της χειρονομίας, των τυχαίων γεγονότων και επεισοδίων, ασυνείδητα έρχονται στην επιφάνεια βιώματα, ερωτήματα, μορφές και εικόνες βγαλμένες από την παιδική και τοπική πραγματικότητα.

Το ενδιαφέρον μου εστιάζει στη συνεχόμενη συλλογή ερεθισμάτων, υλικών, εμπειριών, και αισθητικών ντοκουμέντων με σκοπό την καταγραφή και αποτύπωσή τους στην εικαστική επιφάνεια. Δίνω έμφαση και βαρύτητα στη διαδικασία κι αυτή μετατρέπει την κάθε μου κίνηση και χειρονομία σε πράξη τελετουργική. Αποκτά έτσι κάθε φορά μια αποφασιστική τοποθέτηση στο σήμερα, και μια επιστροφή (και όχι οπισθοδρόμηση) στα ερωτήματα γύρω από την ανθρώπινη φύση, ύπαρξη και πορεία.

Η έρευνα για την ύλη ξεκίνησε σαν ένα στοιχείο το οποίο γοήτευε τις αισθήσεις μου οδηγώντας με ολοένα και πιο κοντά στη γήινη υπόσταση, μετατρέποντας τη δισδιάστατη επιφάνεια σε τρισδιάστατη, σε όγκο, μάζα, βάρος, χώρο, υλικότητα. Οι απαραίτητες συμβολικές προεκτάσεις και οι κυοφορούμενες ερμηνείες του κάθε υλικού με οδήγησαν στη διαλεκτική μεταξύ ύλης και νοήματος. Η ανάγκη για κάθαρση με έφερε αντιμέτωπη με την πράξη και την έννοια της «καταστροφής», με τα ζητήματα της τάξης και αταξίας, με το φαινόμενο της εντροπίας, τη θεωρία του παραλόγου, και την αναζήτηση προς την προσωπική απελευθέρωση.

Η ιδέα της καταστροφής είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ανάγκη μου να ξαναδημιουργήσω την ταυτότητά μου. Χρησιμοποιείται ως μέσο προς την αναγέννηση και τη δημιουργία μιας άλλης συνθήκης. Η καταστροφή κλείνει μέσα της μια διαδικασία συνειδητοποίησης, δείχνει τι είναι ικανός ο άνθρωπος να κάνει σε επίπεδο αποδόμησης και αναδόμησης. Κατ’ επέκταση υπονοείται το ζήτημα τις φθοράς της ύλης, άρα και το δράμα της. Στην παρούσα δουλειά αφενός με βοηθάει να εξερευνήσω και να ξαναχτίσω τον εαυτό μου σε αλληλεπίδραση με την υπάρχουσα πραγματικότητα, και αφετέρου εκφράζει τα συναισθήματα της αγανάκτησης και θυμού.

Η α-ταξία είναι εμφανής σε όλη την εικαστική μου δράση. Τη συνδέω με το φαινόμενο της εντροπίας όπου ως έννοια στη Φυσική έχει κατηγορηθεί ότι θα προκαλέσει τον θάνατο του Σύμπαντος, ενώ ταυτόχρονα έχει υμνηθεί σαν δημιουργός της ζωής. Η αταξία και το χάος, είναι για εμένα σύστημα οργάνωσης και υποδεικνύει τη θέση μου απέναντι στο «καθαρό», το «τακτοποιημένο», κατ΄ επέκταση στο αστικοποιημένο, το «καθώς πρέπει» προϊόν. Είναι η προσπάθειά μου να είμαι ειλικρινής. Αποκαλύπτει τον εσωτερικό μου κόσμο που ασθενεί και δεν έχει σκοπό να κρυφτεί.

Η θεωρία του παραλόγου δεν είναι για εμένα παρά το αίσθημα της ματαιότητας.


Βιβλία καθημερινής εικαστικής κατ

Βιβλία καθημερινής εικαστικής καταγραφής, διαστάσεις μεταβλητές, μεικτές τεχνικές, 2010-


Βιβλία καθημερινής εικαστικής κατ

Βιβλία καθημερινής εικαστικής καταγραφής, διαστάσεις μεταβλητές, μεικτές τεχνικές, 2016-


Βιβλία καθημερινής εικαστικής κατ

Βιβλία καθημερινής εικαστικής καταγραφής, διαστάσεις μεταβλητές, μεικτές τεχνικές, 2010-


Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Θυσ

Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Θυσία, Διαστάσεις μεταβλητές, Μεικτές τεχνικές, 2014


Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Θυσ

Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Θυσία, Διαστάσεις μεταβλητές, Μεικτές τεχνικές, 2014


'Ο ζωγράφος', Διαστάσεις μεταβλητές

‘Ο ζωγράφος’, Διαστάσεις μεταβλητές, Μεικτές τεχνικές, 2012


'Το Τάμα', Διαστάσεις μεταβλητές, Με

‘Το Τάμα’, Διαστάσεις μεταβλητές, Μεικτή τεχνική, 2013


inspire project, Μακεδονικό μουσείο, 'Ένα έργο χω

Inspire project, Μακεδονικό μουσείο, ‘Ένα έργο χωρίς όνομα’, διαστάσεις μεταβλητές, εγκατάσταση 2017

Comments


bottom of page